1) দশ বছর বয়সে প্রথম ওয়াজ করেন পঞ্চাশ হাজার মানুষের উপস্থিতিতে । নাম তার ইবনে যাওজী ...। কিতাব লেখা শুরু করেন ১৩ বছর বয়স থেকে । সময়কাল (508 AH-597 AH) ...
2) মীলাদুন্নাবী সাঃ ===>> ইমাম ইবনে জাওযীর বয়ানে ---->
Imam Ibn Jawzi (Rahimuhullah) wrote a complete book on Mawlid where he said:
In Haramayn (i.e. Makkah and Madina), in Egypt, Yemen rather all people of Arab world have been celebrating Mawlid for long. Upon sight of the moon in Rabi ul Awwal their happiness touches the limits and hence they make specific gatherings for Dhikr of Mawlid due to which they earn immense Ajr and Success.[Biyan al Milaad an Nabwi, Page No. 58]
3)
إنا في روضة طعامنا فيها الخشوع و شرابنا فيها الدموع
নামাজের মধুরতা:
নামাজ হল সর্বোত্তম ইবাদত| যখন কেউ নামাজ শেষ করার উদ্দেশ্যে সালাম ফেরায়(তাসলিম) তখন সে নিশ্চিত ভাবেই এক প্রশান্তি লাভ করে| ইমাম ইবনে জাওযী রাহঃ নামাজের ব্যাপারে বলেন:
إنا في روضة طعامنا فيها الخشوع و شرابنا فيها الدموع
“আমরা এমন এক উদ্যানে অবস্থান করি যেখানে আমাদের খাদ্য হল খুশু আর পানীয় হল অশ্রু”
যে নামাজে পূর্ণভাবে আরাধনা করে তার আত্মা তার কাছে আর থাকেনা; যেমন ইবনে তায়মিয়্যাহ বলেন, তার রুহ আসলে আল্লাহর আরশের তাওয়াফ করতে থাকে|
4) ইবনে জাওযী'র অবদান চিকিৎসা শাস্ত্রে =====>>
In addition to the topic of religion, Ibn al-Jawzi wrote about medicine as well. Like the medicinal works of Al-Suyuti, Ibn al-Jawzi's book was almost exclusively based on Prophetic medicine rather than a synthesis of both Islamic and Greek medicine like the works of Al-Dhahabi. Ibn al-Jawzi's work focused primarily on diet and natural remedies for both serious ailments such as rabies and smallpox and simple conditions such as headaches and nosebleeds
5) ইসলামের ইতিহাসে সম্ভবত ইবনে জাওযী-ই সবচেয়ে বেশী লেখালেখি করেছেন .........
Ibn al-Jawzi is perhaps the most prolific author in Islamic history. Al-Dhahabi states: “I have not known anyone amongst the ‘ulama to have written as much as he (Ibn al-Jawzi) did.[2] Recently, Professor Abdul Hameed al-Aloojee, an Iraqi scholar conducted research on the extent of ibn al Jawzi’s works and wrote a reference work in which he listed Ibn al Jawzees’s works alphabetically, identifying the publishers and libraries where his unpublished manuscripts could be found. The number of Ibn al-Jawzi’s books reached a staggering total of 376 texts.[6] Some have suggested that he is the author of more than 700 works
6) আল্লাহ তা'আলার জাত ও সিফাত সম্পর্কে ইমাম আবুল ফারাজ ইবনে জাওযী হাম্বালী রাহঃ -এর মতামত =====>>
God is neither inside nor outside of the Universe ====>>
Ibn Jawzi states, in As-Sifat, that God neither exists inside the world nor outside of it.[5] To him, "being inside or outside are concomitant of things located in space" i.e. what is outside or inside must be in a place, and, according to him, this is not applicable to God.[5] He writes:
Both [being in a place and outside a place] along with movement, rest, and other accidents are constitutive of bodies ... The divine essence does not admit of any created entity [e.g. place] within it or inhering in it.
7) Ibn al-Jawzi is famous for the theological stance that he took against other Hanbalites of the time, in particular Ibn al-Zaghuni and al-Qadi Abu Ya'la.
8) আবুল ফারাজ ইবনে জাওযী হাম্বালী রাহঃ =====>> Abu'l-Faraj ibn al-Jawzi
...... Abu'l-Faraj ibn al-Jawzi (508 AH-597 AH) from Baghdad was an Islamic scholar whose family traces their lineage back to that of Abu Bakr, the famous companion of Holy Prophet Muhammad (SAWS) and first caliph. He belonged to the Hanbali school of jurisprudential thought.
9)
No comments:
Post a Comment